Začít spolu
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZAČÍT SPOLU
,,Potřebujeme, aby učení dávalo smysl“
Vzdělávací program Začít spolu je otevřený didaktický systém, který nabízí kvalitní a ucelené vzdělávání pro děti předškolního a mladšího školního věku.
Principy a hlavní filozofie vzdělávacího programu Začít spolu
- Cílem vzdělávání je pro nás smysluplné učení a samostatné myšlení dětí
- Nabízíme společné vzdělávání pro všechny děti bez ohledu na sociální či etnický původ a úroveň jejich schopností.
- Orientujeme se na dítě.
- Rodiče jsou vítanými partnery, kteří se aktivně podílejí na chodu školy.
- Pečujeme o osobní růst a profesní rozvoj našich učitelek a učitelů.
- Největší váhu v hodnocení dítěte přikládáme jeho sebehodnocení.
DEN VE TŘÍDĚ ZAČÍT SPOLU
Ranní úkol
Při vstupu do třídy čeká děti a jejich rodiče jednoduchý ranní úkol. Úkoly se vztahují k tomu, co děti v daném dni čeká.
Ranní kruh
Ranní kruh umožňuje dodržování třídních rituálů, jako např. vzájemné pozdravení, seznámení s programem na daný den, sdílení zážitků či hraní her apod.
Komunitní kruh
V komunitním kruhu se děti následně po motivaci (přečtení motivačního textu, prohlížení obrázků k danému tématu apod.) seznámí s činnostmi v centrech aktivit a svobodně si vyberou, která aktivita je zaujala.
Centra aktivit (CA)
Centra aktivit jsou ohraničené učební prostory, různě tematicky zaměřené a vybavené tak, aby stimulovaly děti k aktivitě, hře a práci. Děti se tu učí na základě vlastní zkušenosti, od sebe navzájem, nápodobou a pozorováním.
CA Pokusy a objevy; CA Pohyb; CA Manipulační a stolní hry; CA Ateliér; CA Kostky; CA Knihy a písmena; CA Dílna; CA Domácnost; CA Hudba; CA Dramatika; CA Voda a písek
Hodnotící kruh
Na závěr se všichni opět sejdou v kruhu. Děti představují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti. Učí se dohodnotit svoji práci a také ocenit druhé.
Jak to u nás chodí
Centra aktivit
Podnětné učební prostředí třídy Začít spolu tvoří Centra aktivit, která podněcují ke hře, poskytují příležitost procvičovat stávající dovednosti, ale také nabízejí výzvy k získávání nových zkušeností, vybízí k činnostem individuálním i kooperativním, nabízejí možnost volby a rozvíjí klíčové kompetence.
Podpora jedinečnosti
Vyučující nabízí různé typy činností a míru podpory dle individuálních potřeb dětí, je spíše v roli průvodce.
Svoboda a zodpovědnost
Děti jsou spoluzodpovědné za své vzdělávání a mají možnost podílet se na jeho plánování, což posiluje jejich sebehodnotu a sebevědomí.
Vlastní pravidla
Učitelé a děti jsou spolutvůrci třídních pravidel, která jsou jednoduchá, střídmá a definují žádoucí chování.
Cesta je cíl
Proces učení a reflexe činností jsou pro nás stejně důležité jako výsledek.
Vstřícnost a respekt
Vyučující, děti i rodiče spolu komunikují vstřícně a s respektem.
Svět v souvislostech
Vzdělávací program probíhá v integrovaných blocích, v nichž pracujeme s dílčími tématy, která vzájemně propojujeme. Tyto souvislosti podporují vnímání světa jako celku.
Bezpečí a samostatnost
Činnosti během dne probíhají v dané struktuře, což přispívá k pocitu bezpečí a samostatnosti dětí.
Žádné nálepkování
Vyučující v komunikaci s dětmi používá popisný jazyk a poskytuje zpětnou vazbu bez předsudků, nálepkování a subjektivního hodnocení.
10
Otevřenost světu
Školku vnímáme jako součást skutečného světa, a tak přinášíme zkušenosti z reálného života a učíme se z nejbližšího okolí, které děti obklopuje.
11
Zapojení rodiny
Školka nabízí rodině rozmanité formy spolupráce, které vyhovují jejím potřebám, možnostem, životnímu stylu a zázemí.
Radost z učení
Důležitá je pro nás pozitivní atmosféra, pocit bezpečí a radost z učení.